Viktrapport - månad 1

Nu har jag gått på diet i en månad. Så jag tänkte ge skriva en liten viktrapport. Mitt mål har varit -14 kg från X (min startvikt), hitills har jag gått ner - 5 kg.

3 av dessa kilo beror på att jag aldrig givit upp och att jag skött mig ordentligt när det gäller dieten, 2 beror på att jag var sjuk i en vecka och knappt kunde peta i mig någonting - samtidigt som min kropp var som en bastu. Jag gick egentligen ner 2,5 kg när jag var sjuk - men gick sedan upp ½ kg igen.

När jag började dieten så var jag smart nog att ta "före bilder" - bilder på mig i Bh och en liten kjol. De kanske kommer upp på bloggen när jag nått mitt mål - vem vet... men inte nu...
I alla fall - tack vare mina "före bilder" vet jag att resultatet av 1 månads diet inte bara syns på vågen - det syns i verkligheten också.

I början räknade jag kalorier som en galning och skrev upp allt som jag åt - men efter ett tag började jag känna mig lite besatt av att räkna. Därför slutade jag. Jag har i alla fall fått lite nya rutiner som jag vill ta upp här i bloggen - som hjälpt mig att gå ner i vikt.


  • Havregrynsgröt - Istället för att äta mackor till frukost har jag börjat äta en portion havregrynsgröt med en skivad banan, kanel och mjölk. Den frukosten gör mig mätt och den innehåller ca 300 kalorier. Förut åt jag 3-4 mackor till frukost. De innehåller mer kalorier än havregrynsgröt och jag blev inte lika mätt. Det finns även hälsosamma skäl till att börja äta havregrynsgröt - och ekonomiska. Havregrynsgröt är jättebilligt!
  • Vatten - Det här är nog det vanligaste tipset man kan läsa om i tidningarna, men vatten innehåller 0 kalorier. Innan jag började min diet drack jag nästan bara juice. Förutom att vatten innehåller 0 kalorier så är det gratis. 
  • Mindre portioner - Jag har egentligen inte slutat äta någonting, men jag har slutat äta allt i stora mängder. En kaka eller en chokladbit får räcka. Jag tar inte lika stora portioner mat längre - jag äter så att jag blir mätt men inte mer.
  • Morötter - det är verkligen ett jättegott snack, som man kan äta när man är sugen på något. Man måste ju inte äta chips eller godis som snacks. Det tar max 2 minuter att skala en morot och att dela den i mindre bitar - så man kan inte skylla på att man inte har tid. Dessutom är morötter också billiga.
  • Halvfrusna hallon - Detta är ett tips jag fått av Elise. En dl frusna hallon motsvarar ca 17 kalorier = dvs ingenting. Det är supergott att äta när man tittar på film eller så - när de tinat lite smått. Igår sa Elise att frusen mango också är smaskens.


http://www.assuredproduce.co.uk/resources/000/140/843/carrots_tallthin.JPG
Morötter är billiga, nyttiga och goda.


Nästa månad återkommer jag med en ny rapport. Jag har egentligen inga krav på hur snabbt jag ska gå ner i vikt utan jag tar det lugnt för att gå ner i vikt hälsosamt. En snabb-diet är inte något för mig (been there - done that). Det enda kraven jag har på mig själv är att jag inte ska gå upp i vikt och att jag medan jag går ner ska må bra.

Kommentarer
Postat av: storasyss

Du är liksom väldigt bra, det vet du va? :)

2008-11-16 @ 21:56:56
Postat av: Malin

Jag är näst bäst - efter dig


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback