Opedagogiskt

Igår såg jag och Johannes dokumentären "Från Bill till Barack" - nästan hela såg vi innan vi somnade.

Det var en lärarinna i dokumentären som var Barack Obama anhängare. Hon sa ungefär såhär: "Jag ger mitt stöd åt Obama, men jag försöker inte pränta in mina åsikter i någon annan och om någon tycker olika så respekterar jag det". 

Då visades ett klipp från hennes klassrum med typ 12-åriga elever visades. Konversationen gick ungefär såhär:

Lärarinnan: Who do you want for president?
Elev 1: Obama
Lärarinnan: Okey, why?
Elev 1: Because it would be fun to have a black president.
Lärarinnan: That's a good reason. (vänder sig till en annan elev) Who do you want for president?
Elev 2: McCain.
Lärarinnan: Oh Lord...... why do you want McCain for president?
Elev 2: My parents will vote for him.

Ett tag senare:
Lärarinnan: Why do you want Obama for president?
Elev 3: Because he will end the war in Iraq.
Lärarinnan: (vänder sig till elev 2) If the man you want for president will win the election the war in Iraq will not end. McCain said that they will stay in Iraq for a hundred years if they have to. Your father is in the military, right? So you want your father to be in Iraq for 100 years?

Bitch! Jag blev så arg. 10-åriga flickan såg ut som om hon ville gråta. Hon snörpte på munnen sådär som man gör när man håller inne tårarna. Stackarn... hur kan man göra så som lärare?

Dokumentären kan man se
här:

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag såg det också!! Lärarinnan var ju verkligen partisk och blängde på den stackars tjejen!

2008-11-06 @ 11:13:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback