8 november

för 488 år sedan (1520) utspelades Stockholms blodbad (7-9 november). Det var då Kristian Tyrann tyckte att det var många som gjort sig skyldiga till förräderi och avrättade dem. Jag orkar inte skriva mer om det idag eftersom jag är jättesjuk, men ni kan läsa mer om det här. Det är faktiskt riktigt intressant! Jag och min syster Elin brukade alltid lyssna på "Störta Tyrannen!", en radioteater som var skitbra och den började vid Stockholms Blodbad där huvudpersonens far blev avrättad (vad han hette minns jag inte) och handlade sedan om hur han förde informationen om detta till dalarna och Gustav Eriksson (Gustav Vasa).

Visste ni förresten att jag är avlägset släkt med Kristian Tyrann?

Kommentarer
Postat av: storasyss

Hävdar med bestämdhet att vi är släkt med Kristian I i rakt nedstigande led. Men sen delar sig grenarna till dels oss och dels Kristian II (Kristian Tyrann). Så riktigt släkt är vi ju inte.. :P

2008-11-09 @ 11:37:27
Postat av: Malin

Jo, så är det ju... men jag skrev ju avlägset släkt... Kristian I är vi ju släkt med "på riktigt" :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback