Malins Bak

Ok... don't get ahead of yourselves i och med titeln...

Jag menar inte min rumpa utan mina bröd.

Först måste jag bara berätta... jag har blivit helt sjukligt besatt av att baka och laga mat... det började med ett nyårslöfte om att jag skulle baka mer i år.. och det har jag verkligen gjort.

Jag har gjort bröd, wienerbröd, mandelkubbar, goda muffins osv (och tänk nu på att det bara är 11 jan).

För övrigt - Grattis till SOFIA H som fyller 26 år idag!!! WIIE!
Sofia och jag var bästisar när vi var små och jag tyckte alltid att det var så coolt att hon fyllde 840111 och jag 841110, nästan lika...

Anyway.. åter till brödbaket.

"Malins bak" är något jag ofta gjorde under den månad jag bodde hemma hos Johannes familj när jag flyttade till Växjö - innan jag fick jobb på MCD då... det är sjukt gott... inte så nyttigt... men billigt!

Har man bara lite tid så är det inte så mycket jobb...

Ingredienser:
6 dl vatten
50 g jäst
4 msk olja
4 tsk salt
2 tsk socker
16 dl vetemjöl.

Gör såhär:
Blanda i jästen i vattnet (fingervarmt) till dess att jästen löses upp. Blanda i allt annat och knåda med händer eller degkrokar (jag brukar använda degkrokarna på elvispen). Jäs i en timme under duk. Ta en näve deg ur skålen och forma till en boll. Lägg på plåt med bakplåtspapper (det blir ca 12 bullar). Jäs i en timme under duk. Pensla bullarna med lite vatten och grädda bullarna mitt i ugnen i 225 grader tills de fått lite färg (10-15 min). Pensla med vatten.


TADA!

Vet ni vad jag gör nu? Jag kokar kikärtor... ska göra falafel.... mums... första gången jag testar det. Igår åt jag nämligen riktigt äcklig falafel... från "Findus Utvalda" som jag fått gratis. Usch... de smakade ingenting och de var torra som sjutton. Och då ska tilläggas att falafeln var det enda ätbara i den där tallriken. Ingen höjdare.

Förhoppningsvis blir mina bättre... vad tror ni?


Kommentarer
Postat av: storasyss

Du är inte klok! Kom hit och baka godsaker åt mig istället! Eller kom till Skåne och ät falafel! :)



Varför är du aldrig online? Jag vill ha harry P...

2010-01-11 @ 20:26:27
Postat av: Millah

Tack det ser gott ut =) Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback