Recept på billigt bröd nr 2

Detta receptet hittade jag här och det var superlätt att göra och supergott!

Det oknådade brödet!

Ingredienser

1/2 pkt jäst

1 tsk salt

(gärna 1 msk honung)

4 dl ljummet vatten

8-9 dl vetemjöl

(1 dl solrosfrön)

(1 tsk stött fänkål)


Gör såhär:
Smula ner jästen i en bunke lägg i saltet och honungen, häll på det vattnet och blanda.
Häll i allt mjöl ( ev fänkålen och solrosfrön, jag brukar inte ha i detta), rör ihopa den lösa degen med en träsked.
Degen ska vara lös, som typ havregröt. 

Läggen handduk över degbunken, jäs degen i 1-2 timmar. 

Smörj en plåt eller använd bakplåtspapper, tippa försiktigt degen på plåten (degen ska som sagt va oknådad)

Värm ugnen till 250 gr och jäs under tiden degen medan ugnen blir varm, ca 20 min.

Grädda brödet i 250 gr i 15 min.

Sänk därefter värmen till 125gr och grädda ytterligare 40-45 min.

Även om ni inte är vana brödbakare så kan ni inte misslyckats med detta bröd.
Plus att det är något av de godaste bröd som finns i all sin enkelhet.
Lycka till!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback