Gillar du att bli skrämd?



Idag har jag läst ut Mörkersikt av Johannes Källström

Jag gillar verkligen att Mörkersikt är en bok med 7 noveller, för när en bok är spännande klarar jag inte att lägga ner den och om en sådan bok är lång - ja då sitter jag uppe hela natten. Men å andra sidan är jag själv ganska lättskrämd, så sova kan jag ändå knappt efter en av dessa noveller... men ändå älskar jag rysligheter och att bli skrämd. Häromdagen, när jag precis tagit mig igenom novellen "Den lilla, lilla Rödluvan och människans bästa vän" blev jag till och med rädd för grannens hund. Men det är ändå skönt att bli skrämd ibland, eller hur?

Varje novell startar med ett citat från en film, en saga, en bok eller bilblen - som mer eller mindre har anknytning till sagan. Helt vanliga liv som på något sätt spårar ur.

I första novellen "ett osedvanligt lyckat köp" gör en leksakssamlare världens fynd och köper ett dockskåp på auktion - men dockskåpet kommer skapa kaos i hans liv.

De sju novellerna innehåller verkligen oförutsigbara twister och efter ett tag inser man att man inte har en aning om hur de ska sluta. Jag kunde inte gissa till mig slutet på någon (och här ska tilläggas att jag är bra på att gissa slut).

Boken är ganska lättläst och man tar sig igenom en novell ganska snabbt, delvis på grund av att språket flyter på bra och delvis för att man inte kan vänta på att få veta vad som kommer att hända! Det är roligt att en svensk författare tagit sig an detta tema i sin första bok och lyckats så bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback