Falafel

Igår gjorde jag som sagt falafel. Blev supergott! Men stavmixern var inte direkt optimal för det... utan det tog väääääldigt lång tid att få kikärterna till en massa. Så nu önskar jag mig en riktig köksmaskin...



Ingredienser:
3 dl kikärter (blötlagda - dvs kokade mjuka i 7,5 dl vatten tillsammans med 1 lök och 1 lagerblad - tar ca 45-60 min)
1-1½ tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk malen spiskummin
1 tsk malen koriander
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 dl persilja
ev citronsaft
ev 1-2 msk vetemjöl
olja att steka

Ingrediender sås:
2 dl matyoghurt (fast jag använde minifraiche - gick jättebra)
2 krm salt
svartpeppar
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk flytande honung
½ dl hackad persilja

Gör såhär:
Kör de blötlagda kikärterna i matberedare eller mixer tillsammans med salt och kryddor till en massa. Finhacka lök och persilja och blanda i. Tillsätt ev lite citronsaft. Blanda i 1-2 msk vetemjöl om massan inte vill hålla ihop. Forma till ca 25 bullar (Detta var lättast om man klämde till dem med en hand märkte jag.
Stek bullarna i lite olja i en stekpanna, ett par minuter per sida.
Blanda ihop alla ingredienser till såsen.
Servera falafel med såsen, sallad kanske ett pitabröd eller något sådant :) 


Kommentarer
Postat av: LustigLinda

Hej, kul att du vill vara med i min lilla utlottning! Falaffel är underbart gott förresten, jag gör det ibland hemmaoch det blir alltid lyckat!



Linda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback