London

En av Sveriges mest kända bloggare, Kenza, är just nu i London...
... därför tänkte jag lägga upp en liten reseguide om just London.
 Jag har ju faktiskt besökt staden i tre hela dagar - så jag måste väl vara expert på ämnet? :)

1. Vilken tid på året ska man besöka staden?
Jag har bara varit i London en gång nu i augusti, men kan tänka mig att det är underbart när som helst på året (åtminstone om vädret är fint - men Londonvädret är ju känt för att vara lite impulsivt).



2. Var ska man bo under en helg?
Kolla booking.com ofta, både långt innan och nära din resa. Där bokar man bara hotellet och man betalar inte förrän man checkar in/ut. Det är bra, för om man hittar något bättre erbjudande kan man alltid boka om. När vi åkte till London bodde vi jättefint (med gratis gigant-frukost) till ett riktigt bra pris. Det var på grund av att jag spenderat mycket tid med att leta upp bra erbjudanden. Vi bodde i 3 nätter för £247.50 på City Inn Westminster. Det hotellet har superbra läge!




3. Var ska man äta?
Ät lyxigt, men inte dyrt. På London Eating finns bra erbjudanden - som ät 2 för 1, 50% rabatt - eller andra bra erbjudanden. Vad sägs om att jag och Johannes åt jättegod 3-rätters middag inkl. vin, skatt och dricks på überlyxiga restaurangen Galvin at Windows - och notan gick bara på ca £60? Glömde jag nämna att Galvin at Windows ligger på 28:e våningen på hotell Hilton och att de har en utsikt över London som bara London Eye kan slå?



4. Var finns bästa shoppingen?
Överallt! Oxford Street tar en stund att avverka och jag har hört att Portobello Market ska vara riktigt bra, men det var tyvärr stängt när vi var där.



5. Hur tar man sig runt på bästa sätt?
Bussar måste jag säga. Det är mest ekonomiskt - visserligen långsammare, men man får tänka på att man får se mycket på bussresan också (no offence, men tunnelbaneväggar har man sett förr). Att åka hur mycket buss som helst i London kostar £3.80/dag (£3.30/dag med Oyster card), för en vecka kostar det £13.80. Det är betydligt mycket billigare än vad det kostar att ta tunnelbanan.  

6. Vad får man absolut inte missa att göra under en helg i denna metropol?
Att njuta av stunden och inte stressa över allt man vill se och göra.

Ps. Ett litet tips - Om ni ska besöka London Eye så tidsboka och boka/köp biljetter på internet innan ni åker! Då slipper man den långa kön plus att man får 10 % rabatt på biljetterna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback