Efter den hemska reklamen...

... för Kalla Faktas program om fåglar som plockas levande för att ge dun till våra dunjackor var jag tvungen att springa till min egen tjocka, varma jacka och titta vad den var gjord av. Jag visste inte att djuren hade det så!

I jackan stod det 100 % Polyester.

Så tänk på det, man behöver inte ha dun för att bli varm. Fåglarna lider verkligen för att vi ska få dunet!
Detsamma gäller päls, djuren lider ofantligt - då man flår djuren levande. Djurplågeri!
År 2009 har vi andra material som kan värma oss i vintern - vi behöver inte dun eller päls för att vara varma.

Det är kanske ett dilemma det här eftersom jag äter kött och använder skinnväskor och dylikt, men skinnet tas ju från djuren vid slakten då även köttet erhålls - och djuren lider inte och det går fort. Igår tittade jag och Johannes på hur de slaktade grisar (i Gordon Ramsays program) och även om det är jobbigt att se när ett djur dör så berättade slaktaren att djuren varken vet vad som ska hända eller lider.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback