Alla dessa makroner

På oändligt många bloggar (känns det som) har jag läst om makroner. Alla älskar tydligen makroner, men själv har jag aldrig ens smakat en. Inte förrän igår :) Då bakade jag makroner och hade som efterrätt.

Okej. Mina makroner blev inte riktigt så lena som på bilden till receptet.



Men det finns en förklaring... mald mandel?? Var får man tag på det? Anyway - mina makroner blev jättegoda. Väääldigt mastiga dock - en för en chokladälskare är det ju bara ett plus :)

Nu ska ni få receptet på makronerna.



Ingredienser (ca 25 st):
4 dl florsocker
1 msk kakao
125 g skållad och malen sötmandel
1 ¼ dl äggvita (3-4 äggvitor)
½ dl strösocker
Fyllning:
240 g mörk choklad
3 dl vispgrädde
100 g smör
(ps. för mig räckte hälften av fyllningen så ni kan halvera om ni vill)

Gör såhär:
(Börja med fyllningen, då den ska stelna i 7-8 timmar.)

Hacka chokladen till fyllningen.


Koka upp grädden.


Häll grädden över chokladen.


Rör massan slät.


Tillsätt smöret. Rör då och då tills smöret är smält.


Ställ tryfflen svalt att stelna, men inte i kylen för då blir den för hård
(jag ställde min på balkongen i 4-5 timmar sedan var den hård)

Sikta florsocker och kakao i en bunke.
Tillsätt mandeln.


Vispa äggvitan med elvisp i en annan bunke, först på låg hastighet, öka efterhand. Tillsätt strösockret försiktigt, vispa till en fast marängsmet, ca 5 min.


Blanda försiktigt ner de torra ingredienserna i marängen. Spritsa eller klicka ut smeten till ca 50 st klickar, stora som femkronor, på plåt med bakpapper.


Låt kakorna vila ca 15 min på plåten, så spricker de inte i ugnen.
Ställ in i nedre delen av ugnen i ca 12 min.
Kakorna ska vara lite mjuka i mitten.
Dra bakplåtspappret med kakorna från plåten till köksbänken direkt när de kommer ut ur ugnen.
Låt kallna.


Sprista (jag bredde) en liten kula tryffel på hälften av kakorna.


Lägg på de andra som lock.



En del jobb.. men gott, gott, gott!
(inte nyttigt dock)

Kommentarer
Postat av: Kicki M

Jag läste makaroner och att du "aldrig hade smakat en". Shit alltså!

2009-01-18 @ 22:20:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback