Fisksoppa

Bland det bästa jag vet... vi åt det igår och idag är det rester... mmmm....





Fisksoppa (4 pers)

700 g laxfile
½ purjolök
½ gul lök
smör eller magarin att steka i
1 ½ tsk tomatpure
1 vitlöksklyfta
1½ tsk salt
1 tsk timjan
1 tsk basilika
2 ½ dl torrt vitt vin – matlagningsvin
1 ½ fiskbuljongstärning
2 ½ dl matlagningsgrädde
1 dl creme fraiche
2 dl vatten
1 pkt saffran
3 hg räkor med skal
1 burk musslor ev.

Strimla purjo, hacka lök. Fräs i smöret några min. Lägg i tomatpure, vitlöksklyfta, salt, timjan, basilika.
Tillsätt vin och fiskbuljong, koka ett par minuter.
Lägg i grädde, creme fraice, vatten och saffran. Sjuda i 15 min.
Lägg i fisk, sjud 7 min. Lägg i räkor, musslor och bara värm upp snabbt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback