Just idag (4 nov)...

... för 86 år sedan (1922) upptäckte den brittiske egyptologen Howard Carter ingången till Tutankhamuns grav i Egypten.

Image:Tutanchamon (js) 1.jpg


Jag älskar historia. Det var mitt favoritämne i skolan, jag blev alltid så irriterad på min klassföreståndare Bertil - för när jag på föräldrarmötena berättade hur spännande jag tyckte historia var sa han: "Men, det är ju inte historia du är bäst på, utan det är matematik".

När jag var liten hittade vi en träkorg på en flytö i Änghultasjön. Jag fantiserade om att den var från svunna tider - bortglömd och gömd bland träd och gräs för att ingen skulle hitta den. Så mycket visste jag om historia. Men, tydligen finns det stenålderslämningar vid Stamåla, så en dag kanske arkeolog-Malin jag hittar något ;)

En annan gång tutade min syster Elin och min kompis Ida i mig att jag hittat en gammal skattkarta. De hade gjort den, gömt den och bad mig leta där vi hittade den. Jag har aldrig blivit så grundlurad i mitt liv. För ett tag trodde jag att jag skulle hitta en gammal piratskatt som var värd flera miljoner. Jag hittade lite blåbär, det var "skatten". Min ilska vid det ögonblicket går nog inte att beskriva med ord.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Haha, ja allas vår Bertil B...

2008-11-05 @ 10:10:49
Postat av: storasyss

Haha, ja det minns jag... Det var jätteroligt.. :)



Hade du varit lite smartare då hade du insett att en pappersskattkarta inte direkt överlever ute i naturen utan att bli förstörd... :P



2008-11-05 @ 12:02:09
Postat av: Malin

Sofia - Ja, det var tider det ;)



Storasyss - Mäh! Jag var ju liten ju - när man var liten gick man ju på allt ens storasyster sa!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback